Start › Hjälp i tillsynen › EBH-spelet › Välja objekt – inventering, prioritering och ansvarskoll
Egeninitierad tillsyn kan i motsats till händelsestyrd tillsyn till stor del styras av tillsynsmyndigheten. I praktiken blir det då myndigheten som väljer vilket objekt som ska prioriteras. För att kunna göra rätt val behöver det finnas bra underlag. Inventering och riskklassning enligt
MIFO (Metodik för inventering av förorenade områden) lägger grunden för det fortsatta arbetet.
Utöver MIFO kan det behövas ytterligare prioriteringsgrunder om det finns många objekt med samma riskklass. Det kan också vara lämpligt att sortera objekten utifrån om de bedöms ha ett ansvar enligt 10 kap. Miljöbalken eller inte. Gemensamt för alla insatser under Välja objekt är att de normalt sker på flera objekt samtidigt. När insatserna genomförts bör det finnas tillräckligt underlag för att välja rätt objekt för fortsatt arbete. Nedan finns information och länkar till vägledning om Inventering, Prioritering samt Ansvarskoll.
Inventering (flera objekt)
Länsstyrelserna har mellan 2000 och 2013 inventerat främst nedlagda verksamheter enligt MIFO. Det finns fortfarande många objekt som ännu inte inventerats, exempelvis pågående miljöfarliga verksamheter med kommunal tillsyn och nedlagda kommunala deponier. Under 2020-talet har det även påbörjats inventering av förorenade sediment och områden förorenade av PFAS.
En inventering och riskklassning enligt MIFO fas 1 är grunden för att kunna prioritera mellan objekten. Inventeringen i sig det vill säga historisk kartläggning av processer och kemikalier, uppgifter om skyddsobjekt etc. utförs av den/de ansvariga. Riskklassning däremot utförs alltid av tillsynsmyndigheten med inventeringen som underlag. Utöver prioriteringsunderlag innebär inventeringen också att det kommer fram underlag för det fortsatta arbetet exempelvis med att ta fram en provtagningsplan eller genomföra en inledande utredning.
Titel |
Dokumenttyp |
Vägledning |
Checklista, mallar mm. |
Vägledning |
Vägledning |
Lathund |
Karta |
Checklista |
Beslutsexempel |
Information |
Strategisk vägledning |
PM |
Checklista |
Rapportsamling |
Vägledningsrapport |
Avsändare |
Naturvårdsverket |
Länsstyrelserna |
Naturvårdsverket |
Naturvårdsverket |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
Juristsamverkansgruppen |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
Naturvårdsverket |
År |
2024 |
2024 |
2024 |
2024 |
2021 |
2020 |
2019 |
2019 |
2019 |
2019 |
2017 |
2014 |
2013 |
1999 |
Prioritering
Inventering enligt MIFO fas 1 ger en grundprioritering för att välja objekt men om det finns många objekt med samma prioriterade riskklass kan det behövas ytterligare prioriteringsgrunder. Sådana kan åtminstone delvis bygga på de lokala eller regionala förutsättningarna.
Dokumenttyp |
Prioriteringsgrunder |
Lista |
Exempel |
Strategisk vägledning |
Avsändare |
Naturvårdsverket |
Naturvårdsverket |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
År |
2024 |
2024 |
2019 |
2019 |
Ansvarskoll
För att översiktligt bedöma om det finns någon ansvarig att vända sig mot avseende de prioriterade objekten kan metodiken Ansvarskoll tillämpas. Ansvarskoll är inte en utredning av ansvar i det enskilda fallet utan är en grov sortering av objekten som troligt tillsynsobjekt dvs som har ansvar enligt 10 kap. Miljöbalken respektive troligt bidragsobjekt det vill säga som inte har ett ansvar enligt 10 kap. Miljöbalken. Ansvarskoll genomförs mer eller mindre som en kontroll mot register som näringslivsregistret (betaltjänst, finns ofta tillgänglig inom någon avdelning på kommunen) och fastighetsregistret (delvis betaltjänst, motsvarande information finns ofta tillgänglig inom kommunens lantmäteri).
Dokumenttyp |
Ansvarsutredningsguide |
Handläggarstöd |
Vägledning |
Avsändare |
Länsstyrelserna |
Länsstyrelserna |
Juristsamverkansgruppen |
År |
2021 |
2016 |
2015 |